Flextra uw partner in Engineering...
Flextra uw partner in Engineering...
Flextra uw partner in Engineering...

Nieuws - engineering

Amsterdamse beurs voor het eerst geopend door een robot

24 February 2014 door Michel Kapoen

Een primeur! Vanmorgen is de AEX-beurs in Amsterdam voor de allereerste keer geopend door een robot! De eer viel ten beurt aan een robotarm van de Universiteit Twente.

De robotarm – voluit Light Weight Robot (type LWR4+) – wordt normaliter gebruikt voor onderzoeksdoeleinden. Maar vanmorgen vroeg had deze even een andere taak: de Amsterdamse beurs openen. En dat deed de robot met een gongslag. Masterstudent Jop Huttenhuis had de robot speciaal voor deze gelegenheid geprogrammeerd, zodat deze de gong zonder probleem over Beursplein 5 kon laten schallen.

De gongslag stond symbool voor de samenwerking die de Universiteit van Twente binnen het door de Europese Commissie gelanceerde PETROBOT-project met onder meer het bedrijf Shell aangaat. De universiteit werkt binnen het project aan robots die op den duur mensen die drukvaten en opslagtanks in de olie- gas- en petrochemische industrie inspecteren, moeten vervangen. Nu is zo’n inspectie nog heel tijdrovend en gevaarlijk. Installaties moeten buiten bedrijf worden gesteld voordat inspecteurs er naar binnen kunnen gaan. Dat betekent dat reservoirs niet alleen moeten worden afgesloten, maar daadwerkelijk moeten worden losgekoppeld van de actieve delen van de installatie. Daarna moeten de reservoirs worden schoongemaakt. Dan volgt de inspectie, waarna het reservoir weer moet worden aangesloten. Het is een lange, dure procedure die door de inzet van robots wellicht een stuk gemakkelijker, goedkoper en sneller kan plaatsvinden. En daar wordt sinds eind vorig jaar onderzoek naar gedaan.

Uiteindelijk ontstaat zo hopelijk een werkomgeving waarin robots en mensen zij aan zij werken, maar waarbij robots voornamelijk de gevaarlijke klusjes op zich nemen. De robotarm die vanochtend de beurs opende, weet daar alles van. De robot is uniek omdat er in de arm speciale sensoren zitten waarmee de bewegingen van de robot ‘met gevoel’ bij kunnen worden gestuurd. Hierdoor is deze robotarm heel geschikt voor interacties tussen de robot en mensen.Geschreven op 24 februari 2014 om 10:49 uur door 

Energieneutrale huurwoningen

27 September 2013 door Michel Kapoen
Aannemingsbedrijf en projectontwikkelaar VolkerWessels voltooide 24 september de eerste acht energienotanul-woningen, huizen die per saldo praktisch net zo veel energie opwekken als ze gebruiken.
 

De huizen gebruiken alleen elektriciteit, geen gas. De woningen in Huis ter Heide (Utrecht) realiseren dit met een groot dakoppervlak vol zonnepanelen, extreme isolatie en ventilatie met warmteterugwinning. Eén blok van vier huizen verwarmt ruimten en tapwater met luchtwarmtepompen; een tweede blok gebruikt warmte- en koudeopslag in de bodem. ‘Energienotanul is de nieuwe standaard in de bouwwereld,’ zegt Onno Dwars, manager duurzaamheid.

 

Bron: www.technischweekblad.nl

Robot gaat zelfstandig petrotanks inspecteren

23 September 2013 door Michel Kapoen
Een consortium van onder andere de Nederlandse bedrijven Shell, Vopak, Quasset en A. Hak Industrial Services gaat een robot bouwen die de bodem van grote olietanks zelfstandig op roest en zwakke plekken kan inspecteren.
 
Deze ‘Petrobot’ kan de verplichte controle verrichten zonder dat de tanks eerst hoeven te worden leeggehaald.

 

‘Een bedrijf als Shell is een tank nu soms maanden kwijt om hem door een inspecteur te laten bekijken’, vertelt ing. Jorrit van Nieuwenhuizen van A. Hak Industrial Services. ‘Daarbij is die inspectie uiterst gevaarlijk. Zelfs als de tanks helemaal leeg zijn gehaald en de inspecteurs alleen naar binnen gaan met gasmaskers op, blijft er kans op explosies. De laatste jaren zijn 42 mensen tijdens een inspectie in een tank overleden. Veel petrochembedrijven willen dan ook geen personeel meer in de tank.’

 

Het Nederlandse bedrijf zag hierin een gat in de markt. Het levert nu wereldwijd op afstand bestuurde voertuigen die over de bodem van volle tanks, tot een diameter van wel 80 m, rijden. Zij meten met ultrageluid de dikte van de tankbodems. De voertuigen geven zo weinig straling en trillingen af dat ze volgens de ATEC-standaard in tanks mogen worden gebruikt.

 

‘Met een scan van 10 % van de bodem kun je statistisch goed inschatten hoelang de tank nog meekan. Onze huidige voertuigen zitten aan een kabel waarbij twee inspecteurs op afstand het voertuig bedienen. De petrobot die we in het Europese project gaan bouwen, wordt compleet autonoom en moet nagenoeg 100 % van de bodem gaan afscannen’, zegt Van Nieuwen­huizen.

 

Petrobot moet over drie jaar de eerste tanks gaan inspecteren. ‘Een groot voordeel van dit Europese project is dat zowel de gebruikers als de bouwers rond de tafel zitten. Dit verhoogt de slagingskans.’

 

Bron: www.technischweekblad.nl