Flextra uw partner in Engineering...
Flextra uw partner in Engineering...
Flextra uw partner in Engineering...

Elektrisch vliegtuig zuiniger dan auto

In een door Nasa uitgeschreven wedstrijd bleken echter twee elektrische vliegtuigen zuiniger te zijn dan zelfs een elektrische auto. De oplossing voor onze energie- en milieuproblemen?

ENGINEERINGNET -- Er wordt geregeld gewezen op de inefficiënte en energieslurpende aard van vervoer per vliegtuig. Toch is dit niet het hele verhaal.

Grote passagiersvliegtuigen voor lange afstanden, zoals de Airbus A300 of Boeing 737-400 blijken, wanneer volledig gevuld, per passagierskilometer zelfs aanmerkelijk zuiniger te zijn dan personenauto’s (rond de 35 kilometer per liter, vergeleken met twintig kilometer per liter voor een zuinige benzineauto met alleen de chauffeur).

Het allerzuinigste blijkt vervoer per trein, een grote helicopter jaagt er daarentegen meer dan één liter brandstof per kilometer doorheen.

Vliegtuigen kennen niet zoals personenauto’s rolweerstand, maar kampen met een ander fundamenteel probleem: lift en drag. Het vliegtuig moet voldoende op worden getild om te blijven zweven, de lift, maar dit betekent een hogere luchtweerstand, drag.

Vliegtuigontwerpers zijn dan ook al tientallen jaren bezig met het verzinnen van manieren om de lift/drag verhouding zo hoog mogelijk te krijgen zonder dat andere vliegtuigeigenschappen, zoals bestuurbaarheid of laadvermogen, teveel achteruit gaan.

De zuinigste vliegtuigen scoren nu rond de 40:1. Dat wil zeggen dat één kilometer dalen veertig kilometer afstand oplevert.

Uiteraard zorgen de propellers van het vliegtuig er voor dat deze daling wordt gecompenseerd. Over het algemeen betekent een lager gewicht ook een lager brandstofverbruik. Eén procent minder gewicht betekent 0,75 procent minder brandstofverbruik.

Geen wonder dus dat in de luchtvaart lichte en sterke high-tech materialen, zoals koolstofvezels, erg populair zijn.

Dit heeft de nodige spin-off richting ruimtevaart, waar gewichtsproblemen zo mogelijk nog belangrijker zijn dan in de luchtvaart.

Nasa organiseerde daarom een wedstrijd om het zuinigste vliegtuig ooit te laten ontwikkelen.

De winnaar, de vierpersoons Taurus G4, vloog 320 kilometer twee uur, waarbij het vliegtuig acht liter brandstofequivalent gebruikte. Dus per passagier per liter brandstof 160 kilometer afstand.

Ter vergelijking: een zuinige personenauto met vier passagiers zou voor dezelfde afstand twee keer zoveel brandstof nodig hebben en dat ook nog bij een veel lagere snelheid. De Taurus G4 klopte zelfs elektrische auto’s met factor twee.

Nadeel van de Taurus G4 is wel dat het vliegtuig twee cockpits rond de propeller kent in plaats van één er achter. De passagiers zitten dan achter elkaar en ook is niet iedereen een begenadigd piloot.

Aan de andere kant: daarvoor zijn er dan weer automatische geleidingssystemen en ook autorijden is niet veilig.

Als het lukt deze vliegtuigen ook als grotere modellen uit te voeren en er ook betere en goedkopere batterijen komen, zullen vliegvakanties veel energiezuiniger worden dan nu.

 

Bron:www.engineeringnet.nl