Imtech verwerft 43 miljoen aan orders

Technisch dienstverlener Imtech heeft verschillende Europese opdrachten verkregen, met een totale waarde van ruim 43 miljoen euro. Het bedrijf werkt mee aan de ontwikkeling en verbetering van (verkeers)technische infrastructuren in Maastricht en de Europese hoofdsteden Stockholm, Moskou, Dublin en Kopenhagen.

 

In Maastricht is Imtech betrokken bij ‘De Groene Loper’, een 2,3 kilometer lange, dubbeldeks verkeerstunnel die de verkeersdoorstroming op de A2 en bereikbaarheid van de Limburgse hoofdstad moet verbeteren. De herinrichting van de snelweg – die in 2016 klaar moet zijn – werd in juni 2009 aan het consortium Avenue2 (Strukton en Ballast Nedam) gegund.

 

De tunnel bestaat uit een opeenstapeling van twee keer twee buizen, met in elke buis twee rijstroken. De onderste laag is bedoeld voor het doorgaande verkeer; de bovenste laag kan met zijn op- en afritten naar de stad gebruikt worden door het lokale verkeer. Samen met het consortium werkt Imtech aan het ontwerp en de realisatie van de tunnel technische en verkeerstechnische installaties, die gebruikt worden bij de bediening en bewaking van de tunnel.

 

De tunnel is volgens het consortium uniek in zijn soort in Europa; in Parijs bestaat eenzelfde tunnel, maar in tegenstelling tot ‘De Groene Loper’ mag het vrachtverkeer hier niet doorheen rijden.

 

Naast het project in Maastricht kreeg Imtech nog een aantal opdrachten toegewezen vanuit vier andere Europese steden. In Stockholm implementeert het bedrijf een Motorway Traffic Management (MTM) systeem die de verkeersveiligheid op de Zweedse snelweg E18 ten goede moet komen. Met het systeem kunnen Zweedse verkeersregelaars het verkeer (50.000 voertuigen per dag) voorzien van actuele informatie.

 

In Moskou start Imtech, na twee succesvolle pilots, met het verbeteren van de infrastructuur door middel van verkeerscentrales, glasvezelnetwerken en intelligente verkeersregelaars.

 

In Dublin en Kopenhagen krijgt het bedrijf opdrachten als aanvulling op zijn al eerder verkregen onderhoudscontracten.

 

Bron: www.technischweekblad.nl